• Sabina Gealatu

Cum să te gândești la meal prep

Oamenii au făcut meal prep de când lumea și pământul (de când foc și conservare, actually) dar acum a ajuns să fie acest mare food & lifestyle trend. E plin internetul de idei, sugestii și rețete, să nu mai zic de liste peste liste de avantaje și beneficii. Să fiu complet sinceră, dacă nu te-a convins nimeni până acum, nu cred c-o să te conving eu. Da' o să încerc.


Dacă n-ai auzit niciodată de meal prep, definiția de pe Wikipedia zice așa: Meal preparation, sometimes called "meal prep," is the process of planning and preparing meals. Adică să stai tu într-o zi să te gândești la ce vrei să mănânci în perioada ce urmează, să faci o listă, să cumperi ce-i pe listă, să gătești la ce te-ai gândit și să pui frumos în caserole numai bune de luat la birou/școală/viață.


Eu de când mă știu am trăit în acest minunat sistem de meal prep (trăiască mama), da' abia de curând mi l-am făcut un obicei asumat. Și nu doar asta, da' chiar încerc în mod activ să-l preiau cu totul, pentru toată familia.


Ce înseamnă asta efectiv pentru mine

La noi în casă se face mâncare sâmbătă dimineață. Așa a fost de când mă știu, nu văd niciun motiv pentru care să schimb asta. Deci pe joi-vineri încep să mă gândesc la ce-am putea să abordăm pentru săptămâna următoare, după câțiva indicatori:

  • Să nu iasă doar 1 porție.

  • Să fie cel puțin „o mâncare”, gen o tocană sau paste. Basically, ceva care să nu necesite asamblare mai târziu.

  • Să fie cel puțin 3 chestii care pot fi combinate: friptură cu legume, legume cu brânză, orez cu carne, the choices are endless.

  • Să fie ceva lichid, gen o supă cremă sau o ciorbă.

De ce așa și nu altfel?

Doar 1 porție înseamnă să faci de multe procese de prep pentru fiecare fel de mâncare. Acestea includ, dar nu se rezumă la:

  • spălat și tocat legume, carne, frunze etc.

  • încins oale și/sau cuptor

  • spălat instrumente, unelte și altele asemenea

Gândește-te că vrei să faci 5 feluri de mâncare și trebuie să treci prin asta de fiecare dată. PENTRU CÂTE 1 SINGURĂ PORȚIE. Nu merită, serios.


„O mâncare” înseamnă cea mai rapidă variantă de la alimente la hrană. De obicei eu merg pe ceva care presupune o singură oală, deci nu trebuie să spăl 13 chestii. În categoria asta intră tocane, chilli-uri, curry-uri, legume congelate (da, it's a thing) cu carne, pilafuri, chestii d-astea.


Chestiile care pot fi combinate înseamnă diversitate, în sensul în care poți să le amesteci după ce chef ai. Azi vrei legumele alea, dar n-ai chef de piept de pui? Ce bine că ai un mușchi de porc. Sau loc în caserolă pentru o bucată de brânză. Sau poate vrei să te bucuri de niște cuș-cuș. Important e că poți să le amesteci după pofta sufletului tău.


Acest ceva lichid poate să fie și să nu fie. În cazul nostru, e mai mult opțiune de cină decât orice altceva, cu variații pe supă cremă de orice legume mai erau în frigider sau ciorbă de porc, perișoare, găină, legume, salată, whatever comes to mind.


Cu chestiile astea făcute sâmbăta, de obicei într-un interval de 4-5 ore, eu (și/sau mama) acopăr prânzurile și o parte din cine. Ce mai rămâne de făcut în timpul săptămânii e salata cea de toate zilele sau ocazionala mămăligă.


Și săptămâna asta la mine arată așa ⬇️


Supă cremă de legume: țelină, păstârnac, morcovi, spanac, o tulpină de broccoli, dovlecel și altele asemenea. Soia și piperul au fost și ele amestecate cu restul.

Io-mi prefer supa cu brânză, deci în asta am pus niște telemea de vacă și a fost vis.



Ceapă roșie, ardei la fel, țelină, morcovi, usturoi, ghimbir, orez roșu. Mai avem oricum niște rață în frigider, deci de ce nu?

Am fiert orezul separat, dar restul a fost 1 pot, 1 stop sort of meal.



Cine-i snob cu legumele congelate, să nu mai fie, că-s practice și bune și gata tăiate. Niște extra ceapă și sos de soia și uiți că au venit vreodată dintr-o pungă.

Sincer, unul dintre prânzurile mele preferate e povestea asta de mai sus. Uneori cu pui, uneori cu brânză, soia să fie.



A fost prânzul de sâmbătă, dar pește am făcut pentru mai multe zile și a mai rămas și broccoli.

Sfecla nici măcar nu era programată pentru weekend, dar se mai întâmplă și așa.



Ambiția săptămânii a venit în formă de Sheperd's Pie, că oricum aveam tot ce-mi trebuia în casă. Aici fără cimbru, a apărut mai târziu.

Dacă ai rămas cu chestii de săptămâna trecută, folosește-le în altceva. Io aveam o caserolă de diverse cărnuri la grătar și cartofi pe balcon, deci 🤷.


N-ar trebui să îți fie frică de meal prep și, mai mult, ar trebui să încerci. Poate n-o să-ți iasă totul din prima cum ți-ai dorit, da' e și ăsta ca orice alt skill: repeți până se întâmplă. Also, și poate cel mai important lucru, e să adaptezi conceptul la viața ta reală. Eu n-am când să fac mâncare în timpul săptămânii, așa e viața mea. D-aia îmi asum că sâmbăta petrec niște ore pe activitatea asta și după nu mă mai gândesc la ea. Bine, mereu mă gândesc la ea, dar asta așa, că-mi place mie.


Și serios, ne pregătim pentru atâtea lucruri în viață, de ce să nu ne pregătim și pentru ceva ce facem literalmente de mai multe ori pe zi? Pare o ocazie ratată, dacă mă întrebi pe mine. Și dacă nu mă întrebi, îmi pare la fel.


Dacă vrei să începi să faci asta, poate merită să te gândești la ce mănânci în general, de unde mănânc și ce (dacă e cazul) ai vrea să schimbi la mâncarea pe care o bagi în tine. Iar d-aici până la meal prep, drumul e deja mult mai scurt.


Da, evident, sunt multe avantaje la chestia asta. Cheltui mai puțini bani, știi ce mănânci, bla bla. Dar pe toate le-ai auzit și de meal prep poate încă nu te-ai apucat. Deci poate e de văzut ce te reține.


Semnat, ca de obicei, yours truly.

Ne vedem aici tot miercuri, iar în rest pe Instagram.